Umiejętność radzenia sobie w nieprzewidywalnej sytuacji
Przyczyny kryzysu mogą być zarówno egzogenne (zewnętrzne), jak i endogenne (wewnętrzne). Pojawienie się sytuacji, nagłej i nieprzewidywalnej, najczęściej traktowane jest jak rodzaj kryzysu. Może to być atak terrorystyczny (np. na World Trade Center 11 września 2001 roku), katastrofy pogodowe (np. tsunami w Japonii w 2011 roku i wywołane nim uszkodzenie elektrowni atomowej), niestabilna sytuacja polityczna, hakerstwo komputerowe, kryzysowe sytuacje zdrowotne (np. pandemia wywołana koronawirusem), sytuacje destabilizacji gospodarczej wywołujące bezrobocie i zwolnienia grupowe pracowników (np. azjatycki kryzys walutowy w latach 90. XX wieku, kryzys 2008-2010, który dotknął głównie detalistów) [1].
Inną kategorią sytuacji kryzysowych bardzo destabilizujących funkcjonowanie organizacji, a w najłagodniejszym wymiarze powodujących konieczność wprowadzenia zmian są: fuzje, przejęcia, sojusze przedsiębiorstw, zmiany zarządu, niezadowolenie pracowników wywołane niejasną polityką personalną lub zarządzeniem wynagrodzeniami, duża fluktuacja kadry kierowniczej czy też specjalistów, trzymanie się wypróbowanych i tradycyjnych recept na sukces.
Definicja 1: Kryzys
Definiując, czym jest kryzys należy podkreślić, że jest to pojęcie interdyscyplinarne odnoszące się do osłabienia, ale i niekiedy wzmocnienia wizerunku organizacji. Pojęcie kryzysu wizerunkowego w literaturze przedmiotu rozumiane jest dość spójnie - jako nieprzewidziane i nagłe zdarzenie lub sekwencja zdarzeń, które stanowią zagrożenie dla stabilności działań organizacji, naruszają jej bezpieczeństwo publiczne, finansowe, rynkowe i powodują utratę reputacji [4].
Kryzysu nie należy traktować jako sytuacji „bez wyjścia”, ale jako wyzwanie dla kompetencji w zarządzaniu „sytuacją problemową” (issue management). Blaise Pascal twierdził, że: człowiek jest trzciną najsłabszą na wietrze, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą. Parafrazując, niezależnie od kierunku i siły „wiatru, jakim jest kryzys”, zdolności i wysiłek pracowników stwarzają możliwości opracowania strategii zarządzania sytuacją kryzysową. Jak twierdzi Witold B. Jankowski, prezes ICAN Institute, podejmowanie działań musi zacząć się od zapewnienia firmie płynności finansowej, tym samym jest to zabezpieczenie etatów i wynagrodzeń pracowników, których przecież dotyczy kryzys w firmie. Kolejnym ważnym działaniem jest zabezpieczenie „niematerialnych aktywów firmy” oraz zapewnienie otwartej i szczerej komunikacji pomiędzy wszystkimi interesariuszami wewnętrznymi (kadrą kierowniczą, menedżerami, pracownikami, działem HR i związkami zawodowymi) [5].
Uwaga 1: Zarządzanie informacją
Uwaga 2: Wizerunek organizacji
Organizacje „skanując” (szczegółowo obserwując) otoczenie zewnętrzne i procesy wewnętrzne, są w stanie nie tylko szybko reagować na symptomy zmian, ale i rozumieć ich przyczyny. Wydaje się to być inwestycją, która nie generuje kosztów a przynosi duże korzyści. Zarządzanie informacją to także wyciąganie wniosków z poprzednich sytuacji kryzysowych. Dużą rolę do odegrania ma tutaj prezes zarządu lub liderzy - podejmująv ostateczne decyzje, podpisując plany i dokumenty (zob. Materiały dodatkowe). Szybkość i skuteczność reagowania organizacji w sytuacji kryzysowej może mieć decydujący wpływ na ich reputację. Przytoczmy głośny i realny przykład takiego skutecznego reagowania w sytuacji naruszenia wizerunku firmy i decyzji zwolnienia z pracy dyrektora PR.
Prawidłowość w radzeniu sobie w trudnych i nieprzewidywalnych sytuacjach polega również na poszukiwaniu „języka porozumienia” z interesariuszami, czego egzemplifikacją jest zgoła inna historia niż tweeta Justine Sacco.
Przykład 2: Historia firmy farmaceutycznej „Mylan”
Zadanie 1:
Treść zadania:
Wskaż, jakie są różnice i podobieństwa w zarządzaniu komunikacją pomiędzy kryzysem finansowym w 2008 roku a wywołanym w 2020 pandemią koronawirusa.Materiały dodatkowe
- Jankowski, Witold, B., 6 typów liderów, których spotkasz w „Grze o tron”. Wideo. ICAN Management Review. 28.06.2019 (dostęp 23.08.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/6-typow-liderow-ktorych-spotkasz-w-grze-o-tron/P4oHfCssF
- Jankowski, Witold, B., Ile kosztuje zły humor szefa? Wideo. ICAN Management Review. 21.08.2019 (dostęp 08.09. 2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/ile-kosztuje-zly-humor-szefa/PQqVCbKiI
- Jak zarządzać firmą w kryzysie? Warszawa, 19.03.2020 (dostęp 09.06. 2020). Dostępne w Deloitte: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/koronawirus-jak-zarzadzac-firma-w-kryzysie.html
Bibliografia
1. Griffin, Ricky, W.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydanie III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020, s. 99, 161-162.2. Koprowska, J., Jankowski Witold, B.: Jak wygrywać w trudnych czasach, ICAN Management Review 2020, nr 3, dostęp:12.08.2020
3. Slatter, S., Lovett, D.: Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, WIG-Press, Warszawa 2001, s. 45.
4. Tworzydło, D.: Skuteczne zarządzanie w kryzysie wizerunkowym na przykładzie marki Tiger, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 1 (76), s. 1-14.
5. Jankowski, W. B.: Zarządzanie kryzysowe, ICAN Management Review 2020, nr 2, dostęp:09.09.2020
6. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 965-967.
7. Trzeciak, S.: Marka osobista w siedmiu krokach, Harvard Business Review 2019, s. 160, dostęp:09.09.2020
8. Ronson, J.: #WstydźSię!, Insignis Media, Kraków 2017.
9. Mamak-Zdanecka, M.: Dialekt organizacyjny. Hybryda języka, wiedzy i kompetencji kulturowej. [W:] Skowronek, K., Trzciński, Ł. (Red.), Język źródłem (nie)porozumienia (Seria: Idee i Myśliciele), Aureus, Kraków 2014.